un el månad

Publicerad 2013-09-13 20:51:00 i Allmänt,

Nu har jag varit här i över en månad, kommentarer på det? Jo jag har märkt mycket märkliga och mindre märkliga saker amerikaner gör/inte gör och hur de är. Tänker nu alltså lista upp detta. Alla måste läsa för det är mycket kul.
 
(Utan inbördes ordning)
 
1. Amerikaner är väldigt trevliga, nästan för trevliga. Jag kan bara gå in i en affär och tre amerikaner har kommenterat att mina skor är fina, undrar var mitt halsband är ifrån och bara allmänt säga att jag är snygg (jag vet det är jättejobbigt).
 
2. Tvätten, de har ett tvättmedel, spelar ingen roll om det är mörk, ljus eller färgad tvätt man använder ett till allt. Man tvättar även all tvätt på samma grad, det finns inte ens 40 eller 60 grader här utan man kör allt på "Cotton/normal" så mina kläder är typ förstörda nu.
 
3. Vägarna är inte alls som hemma. I mitten har de en gul lång sträcka bara, hemma har vi ju oftast vita små korta sträckor, ibland är de längre och ibland helsträckad (beror på om man får köra om eller ej) så för mig är en gul lång sträcka mer "VARNING KÖR EJ HÄR" men så är tydligen inte läget här. De har inte högerregel eller något här så det är stoppskyltar ÖVERALLT, på riktigt, en sträcka på typ 100 m till Nates skola finns det 6 stoppskyltar???? Finns heller inga "sidewalks" någonstans av vägen, hemma är det ju en vit sträcka och sen typ en meter tills vägen slutar på sidan men här är det bara en vit sträcka så blinkar du är du död.
 
4. Lördagsgodis? Nejnej, så länge man har ätit upp sin mat (som oftast är chicken nuggets eller pizza) så får du några godisbitar som belöning. Varje dag. 
 
5. 45 min bilfärd är ingenting, amerikaner kör så fruktansvärt mycket bil. Det är 20 min till Nates skola vilket är som från mig till Frufällan (vilket är långt) men här betyder 20 min typ grannar.
 
6. Vilken affär du än går in i kommer de alltid säga "heey how are you?" och du måste svara "Hey I'm fine thank you" annars kommer de kolla på dig som om du är från mars.
 
7. Man tar ofta inte av sig skorna inomhus, ni som känner mig vet att jag är väldigt för detta, älskar att ha på mig skor inomhus, förstör liksom outfiten annars.
 
8. De flesta har väldigt amerikansk (surprise) inredningssmak, stora kök med stora gasolspisar, typ kungastolar till stolar, väldigt mycket soffor överallt, foton på familjen i hela huset osv. Känns inte riktigt som att inredningsmodet har kommit hit ännu. Desto dyrare desto bättre.
 
9. Peanut butter and jelly sandwich (japp Lisa det särskirvs faktiskt här) är full sanning, det är vad barnen får i sin lunchlåda, med typ svampbob fyrkantyoghurt med 99% socker, lite chips och en halv frukt. 
 
10. De är väldigt hjälpsamma här, det var en kvinna som tappade lite pengar här om dagen, på 2 sekunder hann 10 personer (inklusive mig själv) springa fram och hjälpa henne. Samma sak när jag fastnade med bilen, tror det stannade 7 bilar till efter den läskiga enarmade mannen hade åkt.
 
11. Vet ej om detta talar för hela landet men det talar i alla fall för min värdamilj. Man lagar inte särskilt mycket mat här, väldigt mycket hämtmat, men inte bara pizza och hamburgare utan mer kinesiskt, indiskt eller olika soppor osv. Därav varför jag försöker träna så mycket som möjligt. 
 
12. Blinkljusen på bilen syns knappt, något jag stör mig mest på här. Blinkljusen är lika tydliga som bromsljusen, det är samma röda färg, inte orange som det är hemma. Ibland kan man tro att hen bara bromsar och inte blinkar. 
 
13. Registreringskylten på bilen finns bara där bak och inte där fram. Ser fruktansvärt konstigt ut.
 
Det var vad jag kom på nu, lovar att jag kommer komma på hundra grejer till om fem minuter. 
 
REAKTIONER PÅ DETTA TACK!!!!!!!!

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2013-09-13 21:12:17

Känns som alla mina fördomar inte var fördomar!:)

Svar: haha!!
hanna ljunggren

Postat av: José

Publicerad 2013-09-13 23:53:42

Strumpor förstör inte outfittan om du har glitterstrumpor *TIPS

Svar: nej skor, SKOOOR
hanna ljunggren

Postat av: Pappa

Publicerad 2013-09-14 00:15:47

Verkar som inget har förändrats sedan 1984.

Svar: Var du här 1984? Jävlar vad gammal du är far.
hanna ljunggren

Postat av: Olivvvvia

Publicerad 2013-09-14 01:56:11

hahahah så jävla trueeee. Har sagt till alla hemma att jag kommer komma hem som en ny människa. Kommer vara så sjukt trevlig!!!

Svar: haha eller hur? Man själv blir ju hur trevlig som helst.
hanna ljunggren

Postat av: Rebecka

Publicerad 2013-09-14 02:52:55

Det stämmer på pricken!
Idag stannade en tant sin bil och vevade ner rutan bara för att säga att jag hade fint hår!

Svar: Visst gör det? haha men åh söt.
hanna ljunggren

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela